«Ми працюємо для того, щоб розважати.» © Ендрю Вілсон.

Як глава Electronic Arts, Ендрю Вілсон (Andrew Wilson) дійсно справляє гарне враження на інвесторів.

На річному зібранні, яке пройшло пару тижнів тому, акціонери були скупі на питання. Це якщо порівнювати з торішніми зустрічами, коли інвестори були розчаровані в компанії і очікували змін в кращу сторону. Вілсон обійняв посаду директора у вересні 2013 року, до цього компанія кілька років поспіль перемагала в номінації «Найгірша компанія Америки», а ціни на акції перебували в стагнації. Після приходу Вілсона, ціни на акції компанії виросли приблизно в 3 рази, а вартість видавця перевалила за $21.1 млрд., обігнавши при цьому свого конкурента Activison з $20.4 млрд. Останні 3 місяці, ціна на акції ЕА тримаються на позначці 10-річного максимуму.

Забавно те, що Вілсона не так вже й турбує ціна на акції. Цей колишній розробник, який піднявся по кар’єрних сходах на іграх під маркою EA Sports, дотримується принципу «Гравці найважливіше». Поставивши головний пріоритет на турботи і пристрасті своїх геймерів, ЕА має всі шанси нарешті повернуться до своєї давньої слави. З приходом Вілсона, EA дозволила гравцям набагато щільніше знайомиться з іграми до їх релізу, стало більше бета-тестів і ранніх доступів, до того ж розширилася система зворотного зв’язку. Все це робиться заради більш вдалих стартів і стабільних серверів. Він також взяв на себе фінансові ризики і затримав реліз Dragon Age: Inquisition, до тих пір, поки гру доробляли. Як результат, гра відмінно продалася і мала успіх, отримавши безліч премій року.

Але не завжди зміна керівництва йде на користь компанії. Бувають і випадки, коли новий лідер нічого не робить для розвитку. В приклад можна взяти студії Zynga, яка отримала нового керівника Дона Мэттрика (Don Mattrick), а після всіх його невдач, назад на пост повернувся Марк Пінкус (Mark Pincus). Останні пару років показали, що для EA новий директор обернувся користю.

unravel_e3_art_1

Але і для Вілсона було не так вже просто поставити пріоритетне завдання на гравців:
«Для нас це не так ризиковано. Нам потрібно просто слухати співтовариство і давати їм те, що вони хочуть. Коли я тільки почав робити гри, ми всі зібралися в залі і запитали: «Що ми хочемо зробити? А що потрібно гравцеві?» Після чого ми просто викладали готовий результат на ринок і дивилися на реакцію. Так ми ігри робили раніше. І більше ми так робити не будемо. Тепер частина нашої компанії постійно спілкується з спільнотою, ми цікавимося їхньою думкою, беремо участь в обговореннях і пропонуємо свої варіанти розвитку гри, шукаємо компроміс між тим, що хочуть гравці, і що можемо зробити ми. З боку все це виглядає ризиковано, але тут, всередині, ми просто відповідаємо на запити наших користувачів. І ми продовжимо працювати саме так.»

Партнерство з Disney для створення ігор з серії Star Wars, міцні відносини з NFL для розробки спортивних ігор, а також дочірні компанії, ніби PopCap, BioWare, Visceral або Criterion, дозволяє EA залишатися самим потужним видавцем у лавах онлайн сервісів, ігор на PC і консолях, а також на мобільному ринку. База постійних геймерів мобільних платформ щомісяця заходить за кордон у 150 млн. Для EA все добре і з технічною частиною, у них є свій сервіс цифрової дистрибуціїOrigin) і самий сучасний движок Frostbite, з яким працюють багато студії. З такими інструментами, EA готова процвітати на ринку відеоігор, який щорічно, сумі приносить більше $92 млрд. Звичайно, у них конкуренти, начебто Activision Blizzard, SuperCell, Tencent і Take-Two Interactive. Але поки ростуть ці компанії, EA теж не сидить на місці.

kq8izGAQmcM

«Конкуренти, які зараз є у нас — найкращі конкуренти за всю історію. Люди люблять розважатися і щодня витрачають на це багато часу. Це може бути перегляд фільмів, різні ігри, прослуховування музики або читання. До того ж шопінг, як ніколи, став невід’ємною частиною нашого життя. Amazon намагається залучити покупців, роблячи цей процес цікавим та інтерактивним, постійно задаривая своїх користувачів. Точно також і я хочу пропонувати вам гри. Це не повинно бути конкуренцією. Весь світ нарешті прокинувся і визнав, що інтерактивні розваги, є кращою формою розваги. Раптом всі почали робити саме те, що робимо ми.» — Говорить Вілсон.

Деякий вплив на поточні зміни в EA, звичайно, справив і попередник Вілсона, а саме Джон Ричителло (John Riccitiello), який зміг просунути багато тайтли, на яких компанія зараз і заробляє. Коли Ричителло покидав пост глави і передавав естафету Вілсону, для EA це був період переходу від фізичних продажів до цифровим, тобто до продажу ігор, які ви можете завантажити відразу після покупки. За словами Вілсона, Ричителло надав «вирішальний вплив» на цифрову інфраструктуру EA.

«Немає сумнівів в тому, що компанія разом зі мною зробила 3 чверті шляху, і Ендрю взяв прапор і продовжив цей його разом зі своїми інноваціями.» — Сказав Ричителло.

jade

На фото (зліва направо): Патрік Содерлунд і Джейд Реймонд — два останніх ключових розробника, що приєдналися до EA.

В останньому кварталі, 77% доходів EA припали на цифрові копії. Тут і продаж ігор, і продаж підписок, а також різноманітні послуги і внутреігровие покупки. У компанії відбувається багато чого цікавого, що дозволить їх кораблю рухатися з правильного курсу.

Вілсон перетворює EA в компанію по залученню професійних художників. Патрік Содерлунд (Patrick Soderlund), виконавчий віце-президент EA Studios, зміг залучити Емі Хеніг (Amy Henig), яка була креативним ядром у створенні серії Uncharted, і зараз вона працює над Star Wars. Нова співробітниця, у свою чергу, допомогла компанії найняти Джейд Реймонд (Jade Raymond), колишню начальницю студії Ubisoft Montreal і ветеранку по розробці численних блокбастерів. І з цього літа Джейд почала роботу над новою грою в студії Visceral.

«EA зараз дуже твердо стоїть у фінансовому плані, а також має безліч талановитих кадрів у своєму штаті, тому коли я подивилася на можливості движка Frostbite і поговорила з Патріком, то поставила акцент на розробку ігор у пригодницькому жанрі. Патрік і Ендрю взяли до уваги цей напрямок і виявили бажання спрямувати сили на розробку.» — Каже Джейд Реймонд.

minions-paradise-4

На зображенні: «Minions Paradise» — нова мобільна гра від EA.

Але за останній час EA також втратила ряд ключових співробітників, наприклад, главу мобільного сфери, Франка Жібо (Frank Gibeau). Але Вілсон не дозволив компанії відійти на крок назад. Замість Жібо, він призначив главою Саманту Райан (Samantha Ryan), яка в минулому була віце-президентом з виробництва ігор у Warner Bros. Такі сильні особистості збираються в EA по одній простій причині — у них є відмінні лідери. І саме Вілсон намагається зробити з компанії, щось на зразок магніту щодо залучення потрібних людей. Крім іншого, в лавах керівництва стає більше жінок. І це теж важливо для EA, адже давно пора змінювати стереотип про самотніх чоловіків геймерів. Середній вік геймерів у США — 35 років, і 48% з них — жінки. Для Росії цифри приблизно такі ж, 33 і 46% відповідно. Ще більше статистики ви знайдете в коментарях нижче.

У мобільній сфері аудиторія ще більш різношерста. EA б’ється у багатьох битвах на різних фронтах і в основному з її головним суперником — компанією Activision. Мобільна платформа стає одним з найбільш глобальних сегментів в індустрії, і для EA важлива кожна перемога або поразка. Що стосується мобільних пристроїв, Вілсон сказав: «Неважливо де будуть наші гравці, ми теж будемо там. Ось чому ми розробляємо ігри для Apple і Android.»

І якщо гравці хочуть віртуальну реальність, то вони її отримають.

«VR — це відмінна можливість отримати ще більше занурення і ще більше вражень від відеоігор. Але як ви знаєте, зараз на ринку близько 5 або 6 гравців у цій сфері. Наше завдання не вибрати сторону одного з них. Наше завдання побудувати технічний шар, який зможе полегшити занурення у віртуальну реальність, незалежно від того, який пристрій у вас є, будь це окуляри, доповнена реальність, капсула (як у фільмі «Згадати все») або навіть ціла кімната. Ми намагаємося побудувати ядро, яке об’єднає в собі всі ці можливості, і запропонує саме вам вибирати.» — Говорить Вілсон.

Star-Wars-Battlefront-E3-2015-Air-to-ground

На зображенні: Star Wars: Battlefront — одна з ігор, яка зможе залучити нову аудиторію до EA.

Керівництво тісно працює з іншим персоналом, проходячи через всі етапи розробки. Нова EA ризикує і робить багато того, чого раніше EA не робила. Нова Rory McIlroy PGA Tour була досить кумедним розвагою, дозволяючи зіграти в гольф, наприклад, на карті Шторм на Параселах з Battlefield 4. Команда Содерлунда розпочала співпрацю з крихітної інді-студією, яка розробляє цікаву гру Unravel з незвичайним персонажем створеним з пряжі. EA також ввела жіночу лігу в FIFA 16.

Це такі невеликі, але відчутні зміни в EA. І Содерлунд каже, що видавець і надалі буде таким же творчим, а не тільки корпоративним.

«Я прекрасно розумію, що ми, в першу чергу, розважальна компанія. Ми не фінансова установа і не торгова компанія. Ми працюємо для того, щоб розважати. Зараз EA є досить шанованою і авторитетною компанією-постачальником. І це можна сказати не тільки про Ендрю, але й про всю команду в цілому. Я тут вже досить довго, і я ніколи не бачив такого гарного повноцінного співробітництва всередині компанії.» — Каже Содерлунд.

Нам же залишається тільки продовжувати стежити за розвитком подій. Нові ігри, такі як mirror’s Edge Catalyst або Star Wars: Battlefront, отримують високу частку ажіотажу серед шанувальників. Під час E3, ігри від EA оцінили понад 53 мільйони разів, і 22 мільйони переглядів довелося на Battlefront. А під час анонса Mass Effect Andromeda, глядачі ледве стримувалися від радісних криків. Цього вони справді чекали.

Успіх полягає в знайомстві зі своїми фанатами, потрібно знати те, чого вони хочуть. Незважаючи на безліч ризиків, Вілсон сподівається здивувати шанувальників новими іграми.

«Ми розуміємо, що настане день, і гравцям захочеться чогось зовсім іншого. І ми повинні бути готові до цього дня. Ми повинні інвестувати в нові IP і займатися напрацюваннями. І можливо, сьогодні вони будуть виглядає дуже ризикованими, але в кінцевому підсумку це може стати новим хітом. Це важлива частина нашої стратегії» — Закінчив Вілсон.

DSCN2051

На фото: Ендрю Вілсон, виконавчий директор EA, під час прес-конференції E3 2015.